Rundresa i Burma, Bagan, luftballong i bagan

Att planera en rundresa i Burma – förslag på upplägg till din Burma resa

Det är så klart att man allra helst vill kunna vara lite spontan när man är ute och reser. Men är man 9 personer som reser under värsta högsäsong, läs jul och har två veckor till förfogande så rekommenderar jag att man planerar sin Burma resa väl.

Burma är ett fantastiskt land men infrastrukturen är eftersatt så ska man resa landvägen krävs lite tid och ska man flyga blir det, trots fyra lokala flygbolag, lätt fullbokat nu när turisterna på riktigt fått upp ögonen för denna pärla i Asien. Turismindustrin är dessutom fortfarande i sin linda och hotell/boendekapaciteten inte jättehög så boendet är en trång sektor.

Rundresa i Burma, kalaw, vandring i burma, myanmar

Planen växer fram

Vi började planeringen av vår Burma resa med att scanna hur resebolagen la upp sina gruppresor för att få ett hum om vad man bör se och såg ganska klart att ett upplägg som innehöll Yangoon-Inle Lake-Mandalay-Bagan var något av en standardrutt. Vi som även ville sola och bada fastnade snart för Ngapali Beach.

Vi var där för två år sedan när det fortfarande var militärdiktatur. Därför kändes det viktigt att ha så lokalt förankrade bokningar som möjligt för att säkerställa att våra pengar verkligen kom lokalbefolkningen till godo och inte hamnade i militärdiktaturens fickor. Det visade sig vara enklare sagt än gjort med direktbokningar så det slutade med att vi bokade allt via en agent i Vietnam men som även hade lokalkontor i Burma.

Rundresa i Burma, Myanmar Travel

Efter lite knådande av våra önskemål, kompromisser och lite mailkorrespondens fram och tillbaka med Binh i Vietnam så blev vår Burma resa till slut ut så här:

Yangon 1 natt – Bagan 2 nätter – Kalaw 1 natt – vandring 1 natt – Inle Lake 2 nätter – Ngapali 6 nätter. Vi tog oss mellan alla ställen med flyg och hade transfers med guide på alla ställen utom Ngapali. Upplägget fungerade perfekt förutom att det är en ganska tuff start med många tidiga morgnar med jetlag i kroppen. Det hade varit skönt att ha haft en extradag i Yangon bara för att landa i tidsskillnaden. Dessutom hade jag velat ha ytterligare en dag vid Inle Lake för att kunna cykla runt i omgivningarna.

[show-map id=’5′ overlay=’6′ ]

Behöver du visum till din Burma resa?

För en resa i Burma krävs visum och när vi bokat vår resa fanns bara möjlighet att få det på Myanmars ambassad i London eller Berlin. Såklart kunde man skicka sina pass dit men eftersom vi hade lite andra resor inbokade hade vi svårt att avvara alla pass samtidigt så det slutade med att min man bokade en resa till Berlin. Veckan innan han skulle åka fick Myanmar dock ordning på sin eVisa-ansökan på Internet så någon Berlinresa blev aldrig nödvändig.

Här kan du numera ansöka om visum.

Kort & valuta

När vi reste var det fortfarande främst gångbart med kontanter och svårt att betala med kort. Det fanns dessutom bara bankomater i de större orterna. Det här tror jag har ändrat sig de senaste två åren så googla och lyssna runt.

Så här blev vår resa:

Vi började med en dag i Yangon

Dag 1.

Endast en dag var planerad  i Yangon varför en guidning var bokad för att plocka russinen ur kakan. Turen gick mestadels till fots vilket var skönt efter en natt på flygplan. Vår guide tog oss till Sule-pagoden, lite apart belägen mitt i en rondell, genom kvarteren med fina gamla kolonialhus via anrika Strand hotel ner till Yangonfloden. Sedan var det dags för lunch innan han släppte loss oss på Bogyoke Aung San-marknaden. Efter någon timmes vila på hotellet var det dags för Yangons stolthet, den imponerande Shwedagon-pagoden.

Bodde gjorde vi på Shangri La mitt i staden.

Burma resa, Rangoon, Yangon

Hur toppar man en ballongflygning över Bagan?

Dag 2-3.

Det blev en tidig morgonflygning vidare till Bagan. En flygning i ett plan som jag så här i efterhand inte förstår hur jag vågade flyga med… Vi blir mötta av en mycket speciell man som ska vara vår guide under våra dagar här. Vi är väl inte helt kompatibla… Baganvistelsen börjar med en tur för att få en närmare titt på några av de tusentals pagoder som är Bagans kännetecken. På eftermiddagen står häst och vagn på schemat, en aktivitet som avslutas med beskådande av solnedgången sittandes på en av pagoderna. Turistigt, ja visst, men riktigt mysigt!

– Det är så vackert att man inte tror det är på riktigt utbrast vår dotter när vi såg solen gå upp från korgen i luftballongen. Hur toppar man en sådan upplevelse?! Att flyga ballong över Bagan är något av det häftigaste jag gjort och något jag varmt rekommenderar.

På eftermiddagen åker vi till Mount Popa. Kul att ha sett men kan väl inte direkt säga att det var värt timmarna i bil.

Bodde gjorde vi på Thazin Garden Hotel i gamla delen av Bagan.

Burma resa, Bagan, Ballongflygning Bagan

Mellanlandning i Kalaw

Dag 4.

Resan gick vidare västerut och vi landade i Heho. Saw Eh Ler Moo, guiden som mötte oss här är en synnerligen sympatisk man och en utmärkt guide. På vägen mot Kalaw tog han oss först på en vandring genom den lilla byn för att möta trumtillverkaren, sedan for vi vidare till grottan med alla tusentals buddhor, Pindaya Caves. Här förväntade vi oss en turistfälla men blev alla fascinerade.

Efter ett kort besök för att inhandla avocados på marknaden i Kalaw (om ni inte läst “Konsten att höra hjärtslag” gör det!) nådde vi vårt hotell för natten, Amara Resort.

Burma resa, Kalaw

Julafton i munkkloster

Dag 5-6.

Någon form av vandring står ofta på vår önskelista när vi reser, vilket det även gjorde i Burma. Att vandra i Burma innebar att vi under två dagar vandrade vi genom galet vackra landskap. En annorlunda julafton tillbringades i buddistiskt munkkloster. Vandringen var en av resans absoluta höjdpunkter.

Burma resa, vandring i burma

En dag på Inle Lake

Dag 7.

Vid Inle Lake, som är en av Burmas största turistattraktioner, tillbringade vi en dag på sjön. Vi besökte marknaden, ett tempel, sidenväveriet, cigarrtillverkaren och smeden. Kul upplevelse men nog kändes det att det är en stor turistattraktion. Här var ända gången vi kände av lite turistträngsel under vår Burma resa.

Här bodde vi bäst på hela resan på Inle Princess Resort.

Burma resa, Inle lake, marknad

Ngapali beach – ett strandparadis

Dag 8-14.

Efter alla upplevelser var det som vanligt skönt att landa vid havet. Vi har flugit Heho-Thandwe och nu var det dags för att bara chilla. Lata dagar med bok i handen och sköna strandprommenader. Några av oss gör en fiskeutflykt men havet är utfiskat så någon fisk blev det inte.

Stranden i Ngapali är oerhört vacker med sina palmer, gula sand och turkosa hav.

Vi bodde på Bay View Resort, trevligt hotell direkt på stranden.

Burma resa, Ngapali Beach

En Burma resa utan besök i Mandalay

Den uppmärksamme läsaren kanske har märkt att vi aldrig kom till Mandalay. Enda anledningen till det var helt enkelt att dagarna inte räckte till. Några som däremot kom dit var 4000 mil och Ett annat liv så där kan ni läsa om Mandalay.

Det här är en av de bästa resorna jag gjort so far och kan inte annat än att rekommenderas. Och åk nu innan allt för många av de stora kedjorna hittar dit!

Glöm nu inte att följa På Vifts FB-sida!

Må gott och lev vä!//Tinka

Få fler restips till din resa till Burma