Min resa till Madagaskar

Madagaskar – finns det ens på riktigt!?

Madagaskar – finns det ens på riktigt utbrast en kär familjemedlem när jag berättade vart min nästa resa skulle bära hän. Och det var precis så jag kände inför denna världens 4de största ö, utslängd i Indiska Oceanen. Förundran. Nyfikenhet. Upptäckarlust.
Nu hemkommen igen är jag till bredden fylld av upplevelser. Det finns så mycket att berätta. Om vår fantastiska guide Raissa och hennes skolprojekt. Om de magiskt vackra röda tsingyn. Om vårt otroliga äventyr till svårtillgängliga Sahamalaza Camp där vi var de första gästerna på över ett år.
Men jag känner att innan vi går in på detaljer behövs en struktur. Så vi börjar där. Med ett klassiskt dag för dag inlägg.

Men först en titt på Madagaskar via kartan

Madagaskar är ca 160 mil från norr till söder. Trots alla upplevelser jag hade såg vi bara ett litet, litet hörn av norra delen av ön. På stora ön var sträckan vi tog oss från Antsiranana, Madagaskars nordligaste stad, till Ankify, bara ca 25 mil med diverse avstickare. Resterande sträckor tog vi oss med båt. På kartan nedan ser du hur vi har åkt. Efter hand kommer jag länka in inlägg som skrivs.

Dag 1 och ankomst till Antananarivo – Madagaskars huvudstad

Titta på en karta över Madagaskar och du kommer snabbt upptäcka att nästan varenda ortsnamn börjar på A. De känns dessutom snarlika. Tack och lov finns det smeknamn och gamla namn som kan tas till för att ha en chans att orientera sig. Huvudstaden kallas kort och gott för Tana.
Hit anländer jag mitt på dagen en lördag i juni efter en flygtur som varat förevigt. Faro-Frankfurt-Addis-Tana.
På flygplatsen växlar jag pengar (jag har med mig cash i Euro) och köper SIMkort. En kort transfer genom risfälten, på vägar så fulla av liv, tar oss till huvudstaden. En snabb tur genom centrum visar på rester av svunna kolonialtider.
På hotellet serveras vi riktigt god middag innan några timmar så välbehövlig sömn.

Boende: Palissandre Hotel

Dag 2 Vidare med inrikesflyg med slutmål Amber Mountains

Madagascar Airlines har enbart 2 flygplan, precis i det skick man förväntar sig i den här delen av världen (men ingen silvertejp som planen i Burma😅). Dagens avgång till Diego, dit vi ska, avgår kl. 6 så det blir en tidig start. Den friska klara luften som mött oss i Tana byts mot het, fuktigt, tropisk. Efter besök på lokal supermarket och några hotellinspektioner i denna Madagaskars nordligaste stad fortsätter vi mot Amber Mountains.

En god lunch senare, maten har so far förresten varit långt över förväntan, ger vi oss i kast med vår första vandring. En vandring som bjuder på frodig regnskog, vattenfall och kameleonter. Och även våra första lemurer om än högt upp bland trädtopparna.

Boende: Nature Lodge

Dag 3 Från frodigt gröna berg till dammig röd halvöken

Vi lämnar bergiga gröna landskap för torr dammig halvöken. De röda tsingyn är förtrollande vackra. Jag älskar när nautern skapar sina egna konstverk. De kanske inte är lika storslagna som Namibias sanddyner men hela dalen har samma sakrala känlsa som Sossusvlei.

Sedan far vi, via en marknad, rakt ut i ingenting. Via en väg som kanske knappt kan kallas väg. Jag är glad att inte behöva köra själv…

Boende: Akiba Lodge Anjahakely

Dag 4 Möte med den svarta Sifaka lemuren och vidare mot Ankarana

Till Andrafiamena Andavakoera Reserve kommer du för att möta den sällsynat svarta Sifaka lemuren, en av världens mest utrotningshotade primater. Den lever endast i detta skyddade område plus i anslutande Analameranareservatet. Skogen här är en blanding mellan regn- & torrskog och inte lika lättillgänglig som i Ambermontain. Men några rivsår senare möter vi detta otroligt gulliga djur, nyfiket studerande oss från högre höjder.

Vi väljer att ta en omväg via den naturliga pool som bjuder på svalkande bad. Åtminstone för dem som kom ihåg att ta med badkläder.

När vi är tillbaka på lodgen så packar vi in oss i våra bilar igen för att ta oss den korta biten om 4 mil till nästa lodge. Men här på Madagaskar mäts inte avstånd i mil utan i tid. I det här fallet ett par timmar.

Boende: Ankarana Lodge

Dag 5 En heldag i det skyddade området Ankarana

Ny dag, ny vandring. En vandring som bjuder på orm, skorpion, lemurer och kameleonter. Men huvudatraktionen är kanske ändå Tsingyn -en typ av landskap med vassa, spetsiga kalkstensformationer som liknar en skog av sten. Dessa formationer har skapats genom långvarig erosion av regnvatten som löst upp kalkstenen och bildat djupa sprickor och klyftor. Inte lika vackra som de röda men imponerar med sin yta. Att forcera hängbroarna får det att kittla en del i magen..

Dag 6 Mot havet via marknader och flodäventyr

En dag i stort sett vikt till transport, för det är återigen det där med avstånd kontra tid. Vi ska ta oss till kusten, en sträcka på en sisådär 14 mil. Men urusla vägar, två raserade broar och en några roliga stopp gör att det blir en heldag. De raserade broarna innebär byte av transportmedel ett par gånger och flodpassager i båt. En minst stakt spännande dag. Men vi hinner även med marknadsbesök och besök på plantage.

Boende: Hotel Le Baobab

Dag 7 När det verkliga äventyret tar vid

Om man nu inte tycker att Madagaskar ligger tillräckligt långt bort som det är eller att norra Madagaskar känns som otillfredställande lite ”off the beaten track” så kan man, som vi, bege sig till Sahamalaza NP. Vi hade inte innan insett hur otillgängligt denna del av vår resa är. Men efter 4 timmar i båt når vi en by där vi nog inte bara är dagens happening, utan kanske även årets. För när vi sedan har vandrat de tre timmarna, i gassande sol, till campen där vi ska bo, visar det sig att vi är de första gästerna på ett år!

Boende: Sahamalaza Camp

Dag 8 Sahamalaza nationalpark och möte med grönögda blåögd svart lemur

Vi har tagit oss hit till Sahamalaza för den blåögda svarta lemurens skull. Den blåögda svarta lemuren är nästan utdöd i naturen. Man tror att så få som kanske 1 000 individer lever kvar i naturen och arten anses som extremt utrotningshotad.

Här på låglandet är det extremt varmt så svetten lackar rejält när vi vandrar i jakt på mötet med denna filur. Som tur är möter vi den ganska snart längs vår vandring. Man kan ju tro med tanke på namnet att den ska vara blåögd. Det vore på något sätt logiskt kan man tycka. Men det visar sig att så inte alls är fallet utan ögonfärgen kan vara allt från grå, blå till gröna. De vi möter har gröna ögon.

Boende: Sahamalaza Camp

Dag 9 Till havs igen med stopp i paradiset

Idag ska vi ta oss till Nosy Be, Madagaskars svar på Zanzibar. Vilket såklart innebär samma 3 timmars promenad tillbaka till den lilla byn och sedan 4 timmar med båt. På vägen stannar vi till i paradiset – Nosy Iranja. En populär ö för dagsutflykter från Nosy Be så visst är det lite turistigt, men ack vilket ögongodis. Vackert så vackert.

Boende: Anjiamarango Beach Resort

Dag 10-12 Nosy Be

Det är en jobbresa denna resa till Madagaskar så stoppet här på ön innebär många hotellinspektioner. Men vi som är med som skribenter och fotografer får lite egentid som vi utnyttjar tillfullo. Vi tar en tuk tuk, öns absolut populäraste transportmedel, för att besöka marknaden. En dag har vi också tillgång till egen bil (med chaufför😅) då vi passar på att besöka det heliga trädet, en fiskeby, hamnen och så ett återbesök på marknaden. Busy dagar minst sagt.

Boende: 1 natt till på Anjiamarango Beach Resort & 2 på Palm Beach

Dag 13-14 Eden Lodge

Så har studieresan kommit till sitt slut och det är dags att vinka hej då till alla. Vis av erfarenhet av tidigare FAM-trips, intensivitetet är hög, har jag bokat in mig i paradiset för lite me, myself & I tid. Så oerhört klokt, så oerhört fantastiskt!

Boende: Eden Lodge

Vilken Madagaskar resa jag har fått vara med om! En studieresa för Kenzan Travels räkning tillsammans med Madagascar Voyager. Fullspäckad av upplevelser som kommer ta sin lilla tid att smälta. Jag säger bara wow, jag åkte nog hit och trodde att lemurer och kameleonter skulle vara höjdpunkterna men kommer hem kär i nauteren – de magnifika landskapen och människorna.

Sammanfattning i siffror

• Tagit över 4000 bilder & filmsnuttar,
  • Varit på resande fot i 17 dagar
  • Bott på 9 olika hotell+2 nätter på flygplan
  • Sett 7 arter lemurer & 7 arter kameleonter och geckos.
  • Förutom huvudön har jag besökt 7 andra småöar.
  • Tappat bort 1 par brusreducerande hörlurar.

Må gott och lev väl!

Vill du följa bloggen kan du göra det här,
via mail, FB eller Insta:

2017 gjorde Annika på Resfredag en resa till Madagaskar med liknande upplägg som min. Om hennes resa kan du läsa mer om här. Det var från hennes blogg jag fick tipset om Eden Lodge.