Lissabon – följ med på en dagsutflykt till Sintra och Cascais

-Du är inte klok, sa min man när jag föreslog att vi skulle klämma in en tur till Sintra på vägen när vi ändå skulle göra en dagsutflykt från Lissabon till Cascais.
-Det är första maj och det kommer vara galet mycket folk där, det inser du väl? forsatta han. Det är klart att jag insåg att han hade rätt men hur mycket folk kan det va liksom? Åsa i bloggen Bortugal hade skrivit om bussturen mellan Sintra och Cascais och det var det som givit mig idéen om rundturen. Mannen vägrade men bra kvinna reder sig själv så vi stämde helt enkelt träff i Cascais och jag satte av mot Sintra.

Sintra

Redan på stationen i Lissabon var det kö, på tåget gällde ståplats, man fick köa ut från stationen och kön till bussen som tog en vidare upp till Pena Palace…

Sintra är en liten stad ca 3 mil från Lissabon och finns med på Unescos världsarvslista. Med sina gröna omgivningar är det något svalare än Lissabon och staden blev därför en populär tillflyktsort för Portugals kungligheter. Här ser man verkligen hur otroligt rikt Portugal en gång måste ha varit. I Sintra finns flera slott som tagna ur en Disney film och ett sött litet centrum.

En liten gågata med många turister och The National Palace

Jag hade redan valt ut 2 saker jag ville se i Sintra, Pena Palace & Quinta da Regaleira. När jag såg kön som ringlade sig till bussen som skulle ta mig till Pena konstaterade jag att den inte var ett alternativ om jag även ville komma till Cascais idag… Det fick bli en taxi de ca 3 km upp på toppen.

Pena Palace

Pena Palace ser verkligen ut som ett sagoslott. Det var Kung Ferdinand II som lät uppföra det, han ville ha ett slott som kunde tävla med Neuschwanstein. Tydligen är insidan lika spektakulär som utsidan men jag gick inte in. Dock gick jag en sväng i den omgivande parken som bjöd på överdådig grönska.

Quinta da Regaleira

Om det är tre km upp till Pena så är det även 3 km ner så för att spara lite tid blev det taxi även ner. Quinta da Regaleira ligger dessutom ett par km utanför Sintra åt andra hållet. Såklart var det kö genom Sintra..

Väl framme mötte ett nytt sagoslott men i gotisk tappning och i skarp kontrast med Pena. Lika mycket tinnar och torn men utan den färgsprakande prakten. Men minst lika vackert.

I SIntra behöver man säkert ett par dagar minst om man vill utforska stan ordentligt så med mina 3-4 timmar hann jag såklart bara nosa på stan men trots alla köer är jag glad att jag gjorde omvägen hit.

Buss 403 Sintra – Cascais

Det går två bussar mellan Sintra – Cascais, 403 & 417. 417 är en snabb-buss som tar dig snabbaste vägen från A-B. Det var jag inte intresserad av utan målet var att få se lite av Lissabons omgivningar så här skulle tas buss 403. På snirkliga vägar far vi ner mot havet, tar en lite omväg ut till Cabo de Roca, Europas västligaste punk innan bussen kör in på stationen i Cascais 1 tim och 40 min senare.

Cascais

Det är alltid helt otroligt skönt att komma till havet! Efter min smått hysteriska dag var det en underbar känsla att stoppa mina bleka tår i den solvarma sanden. Cascais är en mysig semesterort med stränder mitt inne i stan, en lång strandpromenad, bilfri gågata och många restauranger. Efter en skön timme i en solsäng på stranden åt vi en fantastisk middag på Restaurante O Pescador. Mätt och mycket belåten med min dag var det så dags att ta tåget tillbaka till Lissabon igen.

Utflykt till Sintra och Cascais, weekend Lissabon, cascais stränder, bus 403 sintra cascaisUtflykt till Sintra och Cascais, weekend Lissabon, cascais stränder, bus 403 sintra cascais

Bra att veta:

• Tåget till Sintra går från Rossio Train Station. Det går att köpa dagkort som kostar lite mer en €5 (om man inte som jag gör fel och köpte ett kort som typ räckte hela månaden…).  Tar ca 40 min.
  • Buss 434 tar dig på en rundtur i Sintra för €5 (här gäller inte de vanliga biljetterna)
  • En taxi från tågstationen till Pena Palace kostar ca €10.
  • Inträdesbiljetten till Pena går att köpa i förväg på nätet här. Ca €13 om du även vill gå in €7 om det räcker att se slottet utifrån och vandra i parken.
  • Inträdet till Quinta da Regaleira €6
  • Buss 403 tar ca 1 tim och 40 min.
  • Tågresan Cascais-Lissabon går var 30de min och tar ca 1 timme. Tåget ankommer Cais do Sodré station.

Må gott och lev väl!//Cathinka

Här hittar du fler Lissaboninlägg

Etiketter:

Kommentarer

1. Profilbild för Åsa

Bra jobbat Cathinka! Roligt att läsa och se med någon annans ögon! Känner igen varenda liten centimeter!

1. Profilbild för Cathinka

Så många ställen längs vägen där jag skulle vilja ha stannat upp en stund men bättre lite än inget alls! Kullarna ute vid fyren såg ut att ha magiska vandringsstigar. Och stränderna…

2. Profilbild för Sanna Rosell

Funderar på en Lissabonweekend i höst och blir ännu mer sugen nu! Vilken snygg video du har gjort förresten. Filmar du med din vanliga kamera?

1. Profilbild för Cathinka

Åk, riktigt trevlig stad man kan mest gå runt och njuta, äta, dricka och må allmänt bra. Nix filmar bara med iPhone och klipper ihop med iMovie appen i telefonen.

3. Profilbild för Ladies Abroad

Älskade både Sintra och Cascais.

1. Profilbild för Cathinka

Fick mycket positiva vibbar av mina korta besök både i Sintra och Cascais och åker gärna tillbaka för att utforska ännu mer. Och vill definitivt se mer av kusten norr om Cascais!

4. Profilbild för Lise Aurora Brevik

Oi, så utrolig mange flotte bilder! 🙂

Tusen tack Lise!

5. […] turister. Den som vill göra allt behöver ett gäng dagar men jag som läst på ordentligt hos Cathinkas blogg och visste precis vad jag ville. Hann göra en Cascais – Sintra tor inkl två slott på […]

6. Profilbild för 4000mil

Är det något du rekommenderar att ta båda på samma dag, eller är det bättre att dela upp det på 2 dagar?

1. Profilbild för Cathinka

Beror såklart på hur många dagar ni har i Lissabon. Om ni har 5 dagar i Lissabon, ta en dag i Sintra och en dag i Cascais där ni även hyr bil och kör norr ut. Fantastiska vandringsleder längs havet och söta byar.

Om ni har färre än 5 dagar så hade jag nog klämt ihop det på en. Jag hade definitivt velat ha mera tid i Sintra än vad jag hade men om jag hade kommit iväg en timme tidigare och stannat en timme längre så hade jag varit nöjd. Jag säger inte att man hinner se Sintra då men jag hade kunnat se det jag valt ut lite mer i lugn och ro plus ätit lunch i byn. På väg till Cascais hade jag hoppat av bussen vid fyren för att ändå få bara få känna på de där vandringslederna. Tagit nästa buss till Cascais, vandrat barfota i sanden, njutit av solnedgången, ätit middag och tagit tåget hem.

7. Profilbild för Eva

Så fina bilder! Nu är jag ännu mer taggad för vår kommande bilsemester i norra Portugal! Ska definitivt åka förbi i Sintra, ser verkligen vackert ut!

1. Profilbild för Cathinka

Tack Eva. Sintra är verkligen speciellt och en dag ska jag åka tillbaka med mer tid och förhoppningsvis lite mindre folk. Spännande med norra Portugal, vår nästa resa går till södra dito.