Vandra på Åland

, ,

Några dagar av årets semester skulle användas till vandring. Först var jag helt inställd på fjällen men då juli var den månad det skulle ske, blev jag avrådd pga myggen. Det sparas till ett annat år när vi har möjlighet att åka i september.Valet föll tillslut på att vandra på Åland. Jag kan rekommendera boken Åland, vandra cykla, paddla av Olle Persson.

2 heldagar på plats var planerade och efter en genomgång i boken bestämde vi oss för Föglö i Ålands södra skärgård. Tintin, vår hund, skulle med och att resa med hund kräver en del extra planering.

Vi tog Viking Lines tidiga morgonfärja från Stockholm. Lite nojig är jag alltid när jag ska ut på sjön eftersom jag väldigt lätt blir sjösjuk. Trots att havet låg spegelblankt kände jag nog allt att det gungade lite;-)

För att komma ut på Föglö lämnar man Mariehamn och tar sig till färjelägret Svinö. Därifrån krävs en båttur på ca 30 min ut på Föglö (bilfärja €22 sommaren 2016). Jag hade tjatat om att campa men min man stod på sig och hade bokat in oss på ett B&B, Evigheten. Snacka om att jag var glad för det för när vi kom fram till Föglö, då öste regnet ner, ni vet så där som om himlen öppna sig och någon häller en hink vatten över dig.

Vandra på ÅlandRätt mysigt att sitta inne och kura när regnet öser ner, kanske inte riktigt lika mysigt i ett tält:)

Två vandringsleder skriver Olle om i sin bok så en per dag tog vi.

Jyddöleden

Den här leden går på en liten ö, Jyddö, som man når med ytterligare en färja (går i skyttetrafik och tar 5 min). Leden är 8 km och går i kuperad terräng. Främst går leden genom skogen och man har bara kontakt med havet vid några enstaka tillfällen. Väldigt väl utmärkt och fina rastplatser finns om man vill ha det. Vill man bada så görs det nog bäst direkt när man påbörjar vandringen, vid första vattenkontakten. Lite besvikna var vi allt på att vi hade så lite havskontakt. Vi hade förväntat oss något helt annat.

Vi avslutande utflykten med att åka till andra sidan Jyddö (tar typ 3 min). Här finns fina klippor med utsikt ut över farleden, klippor & hav som inbjuder till bad.

Vandra på Åland

Hastersboda kulturvandringsled

Utgår från Isacssons stugby och är ca 5 km lång. Precis så här trodde vi nog att hela Åland skulle se ut. Leden går först genom en lite bit vacker skog för att sedan ta dig till ljuvligt släta klippor och följer sedan i stort strandkanten fram till ett högt fågeltorn där man har riktigt fin utsikt över skärgården. Sedan viker leden upp i skogen igen men skog har vi nog av här hemma så vi valde att vända och ta samma väg tillbaka igen med härligt badstopp på vägen. Även här är leden tydligt utmärkt.

Pricken över i:et var den lilla omvägen vi tog via båthusen i Furunäs på vägen tillbaka till Evigheten. Min farmor hyrde under flera år ett sommarhus i Trosa där grannen hade ett båthus. Jag bara älskade att ligga därinne och höra vattnet klucka.

Vandra på ÅlandCharmiga, patinerade båthus i Furunäs.

Sammantaget kan jag säga att vi hade några riktigt mysiga dagar men att det vi fick se av Åland inte riktigt var vad jag förväntat mig. Karga klippor med väderbitna hus och krokiga tallar hade jag sett framför mig och det stämmer inte på den här delen av Åland. Så här i efterhand har jag förstått att för att få det borde vi tagit oss norrut, man lär sig något nytt varje dag.

Må gott och lev väl!/Cathinka

Kommentarer

1. Profilbild för Linda, 155cm.se

Vilket sammanträffande. Just idag berättade en medarbetare om hennes upplevelser av att just vandra på åland som de gjort under sommaren. Det var inte alls som hon förväntat sig och hon beskrev hela vistelsen som hemsk. Intressant när saker inte är eller blir som en tänkt sig.

1. Profilbild för Tinka

Visst är det och till mångt och mycket den stora behållningen med att resa. Det är som det är och blir som det blir…. Vi hade dock en härlig helg även om det var lite mycket skog.

2. Profilbild för Edvard

Vilken fin blogg. Vandring känns väldigt wholesome. Hoppas många läser bloggen och blir inspirerade för att resa till Åland.

1. Profilbild för Cathinka

Tack! Det hoppas jag också. Att vandra är ett utmärkt sätt att upptäcka en plats.