Kerala Backwaters

Det var Kerala Backwaters som gjorde att Kerala vann framför Goa när Indienresans chilldel skulle bestämmas. För även om det var sköna dagar på stranden som var primärt fokus så ville vi ha möjlighet till några utflykter som lockade. Kerala Backwater var en sådan utflykt. Så efter att ha besökt Dehli, Agra och Jaipur flög vi vidare till Indiens sydligare delar.

Marari Beach Resort

Efter vår första ganska kaosartade upplevelse  av Indien var lyckan total när vi landade på stranden. Vi hade sökt med ljus och lyckta efter en resort som inte var alltför stor och som låg lite avskilt. Vi kunde inte vara mer nöjda med vårt val av Marari Beach Resort!

I ett par dagar bara njöt vi av total avkoppling på stranden, bus i poolen och morgonyoga i skuggan av palmernas vajande blad.

Morgonyoga hade vi i sällskap av Storbritanniens tidigare utrikesminister, en ytterst underhållande man. En man med många egenskaper men någon yogi var han sannerligen inte vilket han gladeligen bjöd på. Vi låg dubbelvikta av skratt när han en morgon försökte efterlikna vår yogalärare i skorpionen. Han var sannerligen ”stel som ett kylskåp” personifierad! Både jag och min väninna framstod som värsta viga katterna, tack för det Mr Utrikesminister:)

Så var det dags för vår utflykt till Kerala Backwaters. Vi hade hemifrån lyckats hitta en husbåt att hyra genom extensiv googling och hotellpersonalen hade hjälpt oss konfirmera att det verkligen fanns en båt som väntade på oss.

Har ni verkligen tänkt igenom det här? frågade vår supergulliga guest relation tjej som jag tyvärr glömt vad hon heter. Det är ju nyårsafton och vi kommer ha världens party här ikväll, det kan ni inte missa! Men båten är bokad med mat och övernattning så vi packade in oss i taxin och for iväg.

Marari Beach Resort

En båttur på Kerala Backwaters

Ett kort stopp i närmaste stad, Alappuzha, för att bunkra lite nyårsskumpa. Kerala är till skillnad från övriga Indien muslimskt så alkohol serveras inte på båten, dock var vi välkomna att ta med egen. Dags för ombordstigning på vår ”luxury housboat”. Besättningen visade oss tillrätta i våra kabysser. Vi sneglade lite på varandra.”Luxury houseboat” som det stått på hemsidan var kanske en liten överdrift även med indiska mått mätt. Sängar fanns och badrum i varje kabyss. Men rätt skitigt i hörnen var det och den ständiga oron för magsjuka man har vid besök i Indien gjorde sig påmind. Petitesser! Vi kastade loss och gav oss iväg!

Kerala Backwaters

Keralas Backwaters är ett vattensystem som består av fem sjöar som är sammanfogade av kanaler både naturliga och byggda. Inte mindre än 90 mil vattenväg fanns att välja på där vi i sakta mak gled fram. Små regndroppar föll försiktigt och gjorde det redan gröna landskapet intensivt grönt. Vi passerade små affärer, byggplatser, religösa platser. Ibland är kanalerna trånga, ibland var vi ute på de stora sjöarna.

Vid lunch blev vi bjudna en trappa upp där en större matsal fanns. Extremt omysig lokal om jag ska vara ärlig. Man har försökt piffa lite genom att ha stora bananblad till tallrikar men det räckte inte. Och maten var inte god. Vi bestämde oss ganska snabbt för att göra det här till en dagsutflykt istället för en tvådagars tur. Vi försökte linda in det lite vackert när vi pratade med besättningen. Det är inte deras fel att de tävlade med ett gigantiskt indiskt party!

Nöjda med vårt beslut njöt vi i fulla drag av den sköna eftermiddagen som tillbringades med lite läsning, backgammon-turnering och skönt häng.

Kerala Backwaters

Höjdpunkten med en kryssning på kanalerna var definitivt alla människor man passerade förbi. Så mycket aktivitet råder längs kanalerna, det byggs, tvättas, badas, fiskas, väntas…. Så starka färger, så många intryck!

Kerala Backwaters är absolut en utflykt som rekommenderas att göra om du är i Kerala men för oss räckte det med en dagsutflykt.

Ett hejdundrandes party

Vi kom tillbaka till en tillställning vi sällan skådat maken till. Hela stora gräsplanen (vanligt bland indiska hotell att man har en stor gräsmatta för partyn) var ombyggd till en järnvägsstation. Vi hann precis fräscha till oss innan det mänskliga tåget kom för att ta oss till festen. Och vilket party! När personalen vid 12-slaget fick ansluta sig till festligheterna kändes det som om vi var mitt uppe i värsta Bollywoodfilmen!

Vi fattade definitivt rätt beslut att återvända till festen!

Kerala Backwaters

Men allt har sitt slut även en semester i Indien. Det är nog sällan man återvänder hem med så många färgstarka minnen i bagaget som efter en resa till Indien!

Må gott och lev väl!//Cathinka

Från Indien hittar du lite extra restips här

Jennifer tipsar om saker att se och göra i Kerala