weekend I London - Piccadilly Circus

En weekend i London med en himla massa mat

Jag älskar London och London älskar julbelysning! Så för att få en ordentlig dos julstämning tog vi oss för ett par veckor sedan till den Engelska huvudstaden. Bara för att insupa storstadskänsla, hänga med härliga vänner och äta en himla massa mat. En weekend i London kan aldrig bli fel!

En första middag – Flat Iron

Tokmycket god mat under en tämligen begränsad tid men det är så gott att äta! Vi har förbokat ett par ställen i förväg och det är en bra rekommendation. Trots att vi var ute 3-4 veckor i förväg fick vi vara lite flexibla. Bord kunde vi ofta få men antingen då ganska tidigt eller sent. Vår allra första kväll går vi på ett eminent steakhouse, Flat Iron. En kedja som finns på flera ställen i London och serverar riktigt bra kött till en högst överkomlig peng.
Hitta hit: Flat Iron London

Vi börjar lördagen med en tur på Themsen

Det spelar ingen roll att vi bott 3 år i London det finns fortfarande så otroligt mycket kvar att göra. Och vi börjar faktiskt vår helg i London med just något jag aldrig gjort förr, en båttur på Themsen. En båttur är alltid en bra idé, så roligt att få se en stad från ett helt annat perspektiv. Det går en båtbuss på Themsen så det är ett ypperligt transportmedel om du vill ta dig fram mellan ställen i anslutning till floden. Och det är just det vi gör idag.

Båttur på Themsen

Äntligen Borough Market

För målet med båtturen är ytterligare något jag inte gjort tidigare men som stått på min önskelista länge, nämligen Borough Market. Och vilket ställe!! Rekommenderas varmt om du tänker dig till London. Vi strosar runt här njutandes och smakar på både det ena och andra. Bla provade jag sjöborre för första gången. Men nej, det var verkligen ingenting för mig. Vilken totalt overklig smak.
Hitta hit: Borough Market

Här är den, den mindre goda sjöborren. Jag testade både fransk och spank. De skiljde sig markant i smak men goda, nä det skulle jag verkligen inte säga…

En still stilla promenad längs South Bank

Efter Borough Market gick vi en av mina absoluta favoritpromenader i London. Sakta strosar vi längs Themsens södra strand, det som kallas South Bank. Här kan du bland mycket annat njuta av en bokmarknad (lördagar), göra ett besök på Tate Modern, lära dig mer om vin på Vinopolis eller ta en tur i London Eye. Eller helt enkelt bara njuta av att strosa i sakta mak omringad av ett härligt folkliv.

Vi testar en helt ny restaurang – Penelopes

För första gången av alla våra Londonbesök så bor vi mitt i centrala London. När vi bodde i London bodde vi i SW vilket gör att vi ofta väljer hotell som ligger just mer i de delarna av London men nu bor vi precis vid Covent Garden. Hotellet vi bor på ska veckan efter vårt besök öppna en ny restaurang så de bjuder in alla sina hotellgäster att testa av restaurangen. En riktigt kul erfarenhet. Köket är ett fusionkök med spansk/israelisk inriktning. Superbt gott. Särskilt cevichen!
Hitta hit: Penelope’s

Och julbelysningen – så fin

Med välfyllda magar vandrar vi längs Londons vibrerande gator och hänförs av överdådig julbelysning.

Bland allt det glittrande så blir nog ändå Carnaby favoriten.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Weekend-i-London-40-1620x1080.jpg

Ny dag och dags för Portobello Rd

Det duggar lite lätt men vi bestämmer oss för att det ändå är en bra dag för Portobello Rd. Allra roligast är kanske Portobello på lördagar som är den stora marknadsdagen men ett besök på Portobollo är aldrig fel.

Portobeööo Rd

En nyhet för mig var Portobello Green Market. I ena ändan av gatan hittar du en matmarknad med mat från världens alla hörn!

Men Portobello Rd är antagligen allra mest känd för denna legendariska filmscen ur Notting Hill:

Adventskonsert i Westminister Abbey

Våra magar har verkligen blivit bortskämda denna weekend i London men vi får även lite andlig spis när vi poppar in på en adventskonsert i maffiga Westminster Abbey. Både pampigt & stämningsfullt. Och jag undrar om det faktiskt inte är första gången jag är inne här.

Nämen vi tar väl och äter lite till – Amazonico

Jag har döpt detta inlägg till En Weekend i London med en himla massa mat för en himla massa mat, riktigt god mat, inmundigades. Resans sista restaurnahbesök på Amazonico. En restaurang med fusion sydamerikanskt/japanskt. Ett kök som verkligen verkar vara i ropet för vi fick flera bra tips om sådana restauranger när vi stod i begrepp att boka. Grym lokal & mat men lite seg service.
Hitta hit: Amazonico

Allt har sin ände, även en weekend i London

Så är det över för denna gång. Vilken härlig helg! Längtar redan tillbaka till Londons buzz. Men nu tar vi och firar lite jul.

Må gott & lev väl! // Tinka

Du glömmer väl inte att följa På vift på FB för löpande uppdateringar! Eller prenumerera på inlägg genom att lämna emailadress här till höger (eller nedan om du mobilläser).

Och så lite hundar från Londons gator såklart!