Resa till Kuba, reseblogg Kuba, rundresa på Kuba

En 12 dagars resa till Kuba – bland kulörta sockerbitshus, sköna 50-talsbilar och smaragdgröna sockerrörsfält

Full av intryck ligger jag i sängen på vårt hotellrum i Varadero och hör vinden vina och vågorna slå. Funderar på hur jag ska kunna förmedla alla intryck från vår resa till Kuba och känner att jag måste börja med att ge resan ett skelett. En struktur som jag sedan kan klä med intryck och äventyr. Så här kommer helt enkelt ett traditionellt dag för dag inlägg.

Resa till Kuba, Kubas flagga, Santa Clara, Pa vift en reseblogg, www.cathinkaingman.se

Havanna

Dag 1 – Vi börjar i stil med suffletten nere

Vi har bokat en guidad visning som det första vi gör i Havanna. För att få lite hum på staden och en dos kunskap från guiden, Edik. I en rosa cabriolet far vi runt och platser som tidigare bara varit namn får en själ, Revolutionstorget, Malecon, Habana Vieja…
När turen är färdig tar vi en rask promenad genom Centro upp mot Callejon de Hamel. Vi missar rumban men gatumålningarna finns där såklart.

resa till Kuba, Resa på Kuba, Kuba resa, Havanna, klassisk Kubabil, cathinka ingman

resa till Kuba, Resa på Kuba, Kuba resa, Havanna, klassisk kubabil

Dag 2 – Med takten i blodet … eller inte

Herbert hämtar oss klockan 9 på hotellet och tar oss 8 kvarter bort till ett privat hus i Centro som inrymmer en dansstudio. Dagen börjar med en 2 timmars salsalektion. En stund som rymmer många skratt och steg inte helt i takt. Eftermiddagen har vi vikt åt att utforska den äldsta delen av Havanna, Habana Viejo.

Läs mer om att dansa salsa på Kuba.

resa till Kuba, Resa på Kuba, Kuba resa, Havanna

Dag 3 – När mosaiken tar över

I Havannas utkanter ligger Fusterlandia där konstnären Jose Fuster har skapat ett gigantiskt konstverk. Vi låter oss hänföras av översvallande mosaiker. På vägen tillbaka släpper taxin oss i Vedado och vi snirklar oss sedan tillbaka mot hotellet på bakgator och genom China Town. Vi ser solen gå ner från Malecon.

I Havanna bor vi på Hotell Telegrapho.

Läs mer om:
Kubas matscen
Fem favoriter –På vifts Havanna tips

Kuba resan går vidare, nästa stopp Santa Clara

Dag 4 – Genom ett platt landskap till Che-land

Vår  Kuba resa går vidare och nästa stop blir Santa Clara. Färden hit går genom platt tråkigt landskap. Till Santa Clara åker vi för en dos kubansk nutidshistoria. Här vann Che först slaget om staden och satte sedan Baptistas förstärkningsarmé ur spel genom att se till att tåget spårade ur. Därmed var revolutionen ett faktum. Inte mindre än tre monument har Che fått i staden men vad som charmar oss är vardagligheten. Vi är glada att vi stannar en natt och inte bara rusar förbi. Tänk att en resa till Kuba kan bjuda på så mycket upplevelser.

Körtid Havanna-Santa Clara 3 timmar. Privat transfer.
Vi bor på Casa La Casona Jover.

Läs mer om Santa Clara

resa till Kuba, Resa på Kuba, Kuba resa, Santa Klara

Trinidad
Dag 5 – Mot havet och Trinidad över grönskande berg

Lika tråkig som vägen mellan Havanna och Santa Clara är lika vacker är vägen mellan Santa Clara och Trinidad. Här far vi genom böljande gröna berg och små byar. Trinidad möter oss med sina konfettifärgade hus och rutiga vägnät. Vi checkar bara in och tar sedan en taxi ner till havet. Ett bad i turkosfärgat vatten väntar.

Körtid Santa Clara – Trinidad 2 timmar. Privat transfer.

resa till Kuba, Resa på Kuba, Kuba resa, anchon beach trinidad

Dag 6 – Gata upp och gata ner genom ett pittoreskt Trinidad

Efter en lugn morgon på Casa Mias takterass upptäcker vi Trinidad. Från Plaza Carillo strosar vi i sakta mak på de kullerstenslagda gatorna mot stadens stolthet Plaza Mayor. Fikar, kikar på folklivet, strosar lite till.

Läs mer: På vifts Trinidad tips

resa till Kuba, Resa på Kuba, Kuba resa, trinidad

Dag 7 – På hästryggen genom Valle de los Ingenios

Förmiddagen tillbringas på hästryggen med en ridtur genom Valle de los Ingenios som precis som Trinidad är utsedd till världsarv. Över vattendrag, genom sockerrörsfält, byar och skog & uppför kullar. Det blir en av resans höjdpunkter. Rätt mör i ben och bak spenderas resten av dagen på stranden nere på Anconhalvön.

Läs mer om hästridningen

resa till Kuba, Resa på Kuba, Kuba resa

Dag 8 – På leriga stigar i Topes de Collantes

Dagens utflykt går upp i bergen till Topes de Collantes för resans vandringsinslag. Genom lerig regnskog halkar jag mig fram till ett av traktens vattenfall, en tur som är ca 5 km och tar runt drygt 2 timmar beroende på hur länge man stannar och badar. Efter en stunds vila på hotellet tar jag kameran på en promenad längs Trinidads bakgator.

Läs mer om att vandra i Topes de Collantes.

I Trinidad bor vi på Casa Mia och Iberostar.

Varadero

Dag 9 – Resan är slut, nu börjar semestern

Vi säger hej då till Trinidad när vår resa till Kuba är inne på sin nionde dag och vi åker mot Varadero, Kubas strandmecca. Resan mellan Trinidad och Varadero är nästan lika vacker som mellan Santa Clara och Trinidad förutom en kortare sträcka på mitten längs den stora motorvägen. Varadero möter oss med klarblå himmel, bred, nästan vit strand och det mest turkosa vatten jag någonsin sett. Det blir en dag på stranden eller i iallafall halvdag.

resa till Kuba, Resa på Kuba, Kuba resa

Dag 10-12 – Semester

Tanken var att den likbleka vinterhuden skulle få sig en match under ett parasoll på den där fantastiska stranden som mötte oss men vädergudarna vill lite annorlunda. Molnen tornar upp sig och temperaturen droppar från 30 till 20. Det blir sköna dagar trots det med långa promenader längs stranden med bara fötter och sköna lässtunder under vajande palmblad. Och en och annan solglimt bjuds det på.

I Varadero bor vi på Hotel Blau Varadero.
Transfer från Varadero till flygplatsen, 2 timmar.

Vår resa på Kuba – en skräddarsydd paketresa

Eftersom vi har ganska ont om tid och mycket vi vill se bestämmer vi oss för att ta hjälp av en resebyrå och förbokar det mesta av vår Kuba resa hemifrån för att på så sätt maximera tiden. Vi har också hört en del som har haft lite strul med sina hotellbokningar så vi vill gärna ha någon på plats som kan hjälpa till om det strular så vi slipper lägga tid på det. Vi tar hjälp av Afro-Caribbean Travel, som är min tidigare arbetsgivare och Mackda skräddarsyr efter våra önskemål. Det enda som inte är förbokat är utflykterna i Trinidad som vi bokar själva på plats. Vi flyger med KLM via Amsterdam.

Med facit i hand – hade jag planerat resan annorlunda?

Jag är riktigt nöjd med upplägget. På varje plats vi har varit på har vi känt oss färdiga när vi åkt därifrån. Visst finns det ofantligt mycket mer att se och göra i både Havanna & Trinidad med omnejd men vi har känt oss klara. Det är bara det där med Vinjales… dit hade jag absolut också velat. Rent tidsmässigt är det varit fullt möjligt att klämma in det också på en 12 dagars resa till Kuba men då blir det ett lite högre tempo. Och det ville vi inte ha. Ibland får man helt enkelt välja bort.

Vår resa via karta:

[show-map id=’7′]

Så, det var en mer klinisk uppställning av vår resa till Kuba. Nu måste intryck smältas och tankar tänkas innan du får en mer personlig beskrivning av Kuba sett ur mina ögon. Men en sak kan sägas redan nu. Vilka fantastiska människor kubanerna är! Så många leenden, så mycket värme. Aldrig har jag under en resa saknat att jag inte kan språket så mycket som under denna resa.

Jag uppskattar alltid nya följare till På vift på FB eller Bloglovin! Eller prenumerera på inlägg genom att lämna emailadress här till höger. Eller Instagram för resebilder..

Må gott och lev väl! // Cathinka

Etiketter:

Kommentarer

1. Profilbild för Jenn - forever abroad

Vilket härligt inlägg och höra lite mer om platserna ni besökte. Vad bra också att ni kände er nöjda med hur det blev! Ser fram emot ännu fler fantastiska bilder – favoriterna här är nog sista solnedgången och palmerna med lite hus och mycket himmel.

1. Profilbild för Cathinka

Tack Jennifer! Riktigt nöjda. Bilder lär komma…;-)

2. Profilbild för Linda, resa medvetet

Va fint och få resan uppställd såhär. Jag har aldrig rest i paket-resa-formatet och min fördom säger att det bara är ovana som reser så, så fel jag kan ha. Får kanske tänka om. Vore intressant med ett inlägg om det är värt pengarna och för och nackdelar.

1. Profilbild för Cathinka

Tror att det handlar mycket om att likhetstecken sätts mellan paketresa kontra charter- alternativt gruppresa. Eller att man köper ett färdigt paket. Kan i mitt fall inte vara mer fel, världens jobbigaste kund:). Tycker det är toppen att använda mig av paketresor när jag har lite ont om tid eller när det är destinationer där det kan vara lite knepigt eller omständigt att boka själv. Det är inte heller alltid särskilt mycket dyrare om man jämför äpplen med äpplen och inte med päron. Resebyråerna tjänar främst sina pengar på att de har bättre priser på hotellen.

3. Profilbild för Ann-Louise

Underbara bilder! Och vilken fin rosa cabriolet.

1. Profilbild för Cathinka

Tusen tack Ann-Louise. Kuba är verkligen ett tacksamt resmål ur fotosynpunkt. Och bilarna är charmiga även om de låter och spottar ut avgaser:)

4. Profilbild för Christine - 29°

Vilka underbara bilder och fullfjädrad resa. Låter som en fantastiskt tid. 🙂

1. Profilbild för Cathinka

Tusen tack Christine! Kuba var verkligen drömmen ur ett fotoperspektiv och resan var grym på många sätt och vis.

5. Profilbild för Renates Reiser

Det høres ut som dere hadde et flott opphold på Cuba! Og bildene dine er bare helt fantastiske, altså. Blir spennende å høre mer, spesielt om Santa Clara hvor jeg aldri kom meg til selv. 🙂

1. Profilbild för Cathinka

Det hade vi verkligen. Tusen tack Renate och det lär bli ett och annat inlägg till…

6. Profilbild för Marianne - Glimt av verden

Vakre bilder fra et land som virkelig er en drømmedestinasjon for fotoglade sjeler! Jeg kunne lett tilbragt mye lenger tid på Cuba enn de ni dagene jeg selv var der 🙂

1. Profilbild för Cathinka

Tack! Jo det finns ju så mycket att upptäcka och så lite tid…

7. Profilbild för Sofia

Hej, intressant sida! Jag själv är gift med en Cuban, och vi bor delvis på Cuba. Jag vill rekommendera min sida som har fördjupad info om Cuba – och inte bara turisternas Cuba, men också Cubanernas Cuba. Cubas vackraste stad heter Baracoa. Min sida hittar du här: http://life-in-cuba.com Mvh Sofia

1. Profilbild för Cathinka

Roligt med tips lite bortanför de vanliga turiststråken!

8. Profilbild för Emelie
    Emelie

Hej!
    Vi ska till Kuba nästa vecka, tänkte boka via Airbnb, men man måste ju fylla i syfte. Vet ni vad man ska välja där? Turist finns ju inte där…

1. Profilbild för Cathinka

Tyvärr inte, vi bokade allt via resebyrå. Trevlig resa!!

9. Profilbild för Eva
    Eva

Hej Cathinka! Vilken jättefin reseblogg du har skrivit. Tack snälla, det har varit superkul att få ta del av dina erfarenheter. Jag åkte själv till Kuba på en ”paketresa” för att lära mig att dansa salsa och få uppleva den stora karnevalen i Santiago de Cuba (som lär vara störst i hela Karibien). För mig var allt helt perfekt, att kunna släppa detaljstrulet med boende, transporter, aktiviteter mm och bara kunna uppleva och njuta av allt det fina, spännande och annorlunda som Kuba erbjuder. Jag åkte med svensk-kubanerna bakom http://www.salsaresa.webnode.se och det var nog en av de bästa dansresorna jag varit på! Välorgansiserad, supersocial och otroligt roligt. Man kom snabbt in i det kubanska samhället och vi umgicks direkt med våra kubanska yrkesdansare som hade danskursen med oss även på fritiden. Vi uppträdde t.o.m. som enda europeiska grupp på den stora huvudparaden på karnevalen inför tusentals jublande santiagobor – verkligen ett minne för livet 🙂 Avslutade resan med några dagar i monumentala Havanna men tyckte faktiskt mycket mer om Santiago de Cuba där människorna var mjukare, trevligare och väldigt intressanta att få lära känna. Vänliga hälsningar Eva

1. Profilbild för Cathinka

Välkommen hit! Visst är det ett spännande land att upptäcka och härligt med salsan. Och vilket roligt sött att upptäcka ett land, genom dansen.