En resa i Ecuador – Anderna, Amazonas och Stilla havet

Ofantlig tur brukar vi ha när vi är ute och reser. Flyg går någorlunda i tid, vi är friska och krya och hotellbokningarna funkar som de ska. Under förra årets julresa, vår resa i Ecuador var det lite annorlunda. Det flöt inte lika väl som det brukar. Det var inga stora saker, inga allvarliga motgångar men ett gäng energitjuvar.

Vi hade alla jobbat mycket hela hösten och var slutkörda, höstförkylningarna var segdragna och ville inte släppa. En rejäl hosta som gjorde en av oss sömnlös, magsjuka som däckade 2 under ett dygn i djungel. En flygrädsla som sattes på rejält prov när vi såg hur människor gick omkring och skruvade förstrött på vårt plan i väntan på reservdelar som skulle komma från Quito. Reservdelar som fortfarande 3 timmar senare inte kommit men man nu ändå tyckte man kunde lyfta med planet… Det krävdes mentala styrka att gå på det planet. Förseningen gjorde att vi var tvungna att ta en extra övernattning i Guayaquil eftersom vi inte hade någon lust att köra på natten. Och när vi äntligen kom fram till havet brände vi sönder oss innan ens första eftermiddagen var slut. Efter det blev det inte mer solande den veckan. Som sagt var, små energitjuvar.

Resa i EcuadorResa i Ecuador

Vår resa i Ecuador – dag för dag upplägg

Aldrig hade jag varit i Sydamerika vilket naturligtvis var tvunget att åtgärdas. Efter rekommendationer från beresta vänner föll valet på Ecuador. Motiveringen var att där finns mycket av Sydamerika samlat på en relativt liten yta. Höga berg, djupa skogar och vidsträckta stränder. Så efter lite pusslande och velande fram och tillbaka kom vår resa till Ecuador att se ut så här:

Dag 1, Vi anländer till Quito

Vi flyger KLM via Amsterdam. Landar på seneftermiddagen och har beställt transfer via hotellet. Tycker det är skönt att bli transfererad direkt till hotellet efter en lång flygresa. Jag brukar vara rätt sänkt. Checkar in på vårt trevliga B&B, Casa Gardenia, och ger oss ut på stan för vår första middag i Quito, Ecuador, Sydamerika.

Resa i Ecuador

Dag 2, Världens högst belägna huvudstad utforskas

Den gamla delen av Quito är med på Unescos världskulturs-arvlista för sin välbevarade kolonial arkitektur och är en trevlig stad att flanera runt i. Under vår sightseeing i Quito klättrar vi upp i kyrktorn och takterasser, blir guldbländade och förtär vår första lama.

Dag 3, Vulkanen Cotopaxi

Resans vandring ska ske på höghöjd, på vulkanen Cotopaxi. Vandringen är inte lång bara knappa 3 km men nog bland det jobbigaste jag gjort tillsammans med de sista kilometrarna på New York maraton. Ni vet när benen är som bly och att bara få det ena framför det andra är en utmaning som knappt går att åstadkomma. Trots att vädrets makter inte är på vår sida så är det mödan värt att ta sig upp. För utmaningen och känslans skull. Kan tänka mig vilken upplevelse det måste vara om även sikten är klar!

Resa i Ecuador Resa i EcuadorResa i EcuadorResa i EcuadorResa i Ecuador

Dag 4, En chill dag

Tanken var att vi skulle ta oss till ekvatorn och kanske ta linbanan upp på vulkanen Pichincha. Men hösten, resan och höghöjden kommer i kapp oss och lusten uteblir. Så vi chillar runt i gamla stan, fikar och har det mysigt istället.

Totalt bor vi 4 nätter på Casa Gardenia. Ett bra och trevligt B&B med centralt läge i Quitos gamla stad. Bra frukost och liten takterass med storslagen utsikt över Quito.

Resa i Ecuador

Dag 5, Vi reser långt in i Amazonas

Taxichauffören som ska ta oss till flygplatsen hinner bli lite stressad. Den vanliga vägen är avstängd och i jakten på en genväg kör vi vilse medan klockan tickar. Jag är tacksam för att vi alltid är ute i så god tid. Vi hinner till flygplatsen i tid och redan där blir vi mötte av personal från lodgen där vi ska bo de kommande dagarna. Och sedan slussas vi med flyg, taxi, longtail båt, vandring och tillslut med kanot långt in i Amazonas. Till vårt slutmål Sani Lodge. Så med att himlen färgas blodröd och vi omsluts av djungels alla ljud avslutats dagen.

Dag 6-7, Djungeläventyr

2 dagar fyllda av djungeläventyr. Vi vandrar, möter caymaner och vildsvin, paddlar kanot och upplever eldflugornas fyrverkeri i den bläcksvarta natten. Ett äventyr utöver det vanliga.

Vi bor 3 nätter på Sani Lodge. En ekolodge som drivs och ägs av det lokala samhället. Vägen dit med vandring och kanotfärd är en upplevelse.

Dag 8, En resdag som aldrig tar slut

Tidig väckning, tidig frukost och tidig båtfärd tillbaka till Coca där vi blir sittandes på flygplatsen. Sittandes på första parkett där vi ser hur personalen lojt vandrar runt vårt plan med skiftnycklar i händerna. De öppnar en lucka här och en lucka där. Bankar och skruvar lite. Tillslut kommer information om att planet är försenat i väntan på reservdelar som ska komma från Quito. Om 3 timmar. Vi inser att vi inte kommer kunna ta oss hela vägen till Olon idag och bokar in en hotellnatt i Guayaquil. När tre timmar har gått ångrar de sig och tycker vi kan flyga utan reservdel… Ingen rolig upplevelse för den flygrädda… Skönt med en övernattning på anonymt Holiday Inn hotell med vattentryck och varmvatten i duschen.

Vi bor en natt på Holiday Inn. Bra flygplatshotell med grymt bra internet. Efterlängtat efter våra dagar i djungeln.

Dag 9, Till Olon och havet!

Lite har vi bävat för hyrbilsäventyret. Det vi läst om trafiken i Ecuador är inte direkt lugnande. Men gatorna är nästan tomma när vi ger oss iväg och med helt ok vägskyltning och GPS tar vi oss raka vägen ut ur Guayaquil. Västerut mot stranden och Stilla havet. 3 timmar senare rullar vi ner på uppfarten till huset som ska bli vårt hem de närmaste dagarna. Direkt på stranden!

Resa i Ecuador

Dag 10-14, Strandliv och lite utflykter

Trots att den extremt starka ekvatorsolen ger våra bleka hudar en rejäl omgång så får vi så sköna dagar här. I skuggan på altanen lever vi våra dagar i stilla takt med avbrott endast för dagens strandpromenad, en tur till mataffären och några enstaka utflykter. Om att hyra hus i Ecuador kan du läsa här.

Vi har hyrt ett hus via Tripadvisor som ligger otroligt fint direkt på stranden men lite långt ifrån allt annat.

Resa i EcuadorResa i Ecuador

Dag 15, Den långa färden hem

Så var semestern slut för den här gången. Vi packar ihop oss och in i bilen för resans första sträcka och tar oss geschwind tillbaka till Guayaquil och flygplatsen. Lite väl snabbt visar det sig när vi lämnar tillbaka bilen och en fortkörningsböter väntar. Men det är ju inte alla som har en ecuadoriansk fortkörning… Trafiken genom Guayaquil var nu raka motsatsen mot när vi lämnade för en knapp vecka sedan. Till och med på mannen min som är van att köra på de mest konstiga ställen, har svettdroppar format sig i pannan och jag är ofantligt glad att det inte är jag som sitter bakom ratten men fram kommer vi. Nattflyg till Amsterdam där vi har lång transittid. Vi har bokat rum på flygplatshotellet några timmar. En bra investering ska det visa sig då vi kommer hem någorlunda utvilade och ojetlaggade.

Resa i Ecuador

Vad jag mer hade velat uppleva under en resa i Ecuador

Ecuador må vara ett litet land med där finns så otroligt mycket att uppleva, saker som inte hanns med den här gången. Som 29 graders vattenfallsklättring, vandringen Quilotoa Loop  och äventyrsstaden Banos  som Lycklig och levande hann prövade på när de var i Ecuador. Ecuador är kända för sin choklad så ett besök på en kakaoplantage/chokladtillverkare stod på önskelistan men fick bortprioriteras något som dock Linda på Resa Medvetet gjorde i Mindo. Jag hade dessutom gärna velat bo på en Hazienda i Anderna och besökt marknaden i Ottavio. Och tåget! Tåget som går mellan Quito och Guayaquil som ska vara en av världens mest spektakulära tågresor.

Men Galapagos då?

De flesta som åker till Ecuador gör det för att de ska till Galapagos. Och det är klart att jag också vill dit någon dag. Men som alltid finns det begränsningar när man reser främst i form av tid och budget. Och den här gången var huvudsyftet att få en smak av Sydamerika. Nu måste jag tillbaka någon dag för att få uppleva Galapagos och då får jag dessutom möjlighet att hinna med alla saker ovan som jag inte hann den här gången.

Så trots att det skavde lite och energin inte var hundra så fick vi en resa i Ecuador full av upplevelser. Upplevelser i form av kultur, mat, fysiska utmaningar, djur, natur och strandliv, precis så som jag vill ha mina resor. Och Ecuador motsvarar verkligen våra förväntningar. Och väckte definitiv lusten att upptäcka mer av denna gigantiska kontinent. Hur ska man egentligen hinna allt man vill upptäcka!?

Lev gott och må väl // Cathinka

Etiketter:

Kommentarer

1. Profilbild för emolis
    emolis

Vad roligt med en dag-för-dag berättelse, då får man en idé om hur ert upplägg har sett ut! Jag är grymt sugen på Ecuador (i kombination med Galapagos), men det är nog en resa som får vänta tills yngste sonen är stor nog att stanna hemma, känns billigare så 🙂

1. Profilbild för Cathinka

Kul att du uppskattar upplägget! Ett land som har mycket att erbjuda och som nog glöms bort lite pga av Galapagos. Det för förvånansvärt lite turister. Och ja, Galapagos måste man ju till en dag:)

2. Profilbild för Sanna

Så roligt att läsa om ett helt annat Ecuador än vad jag lärde känna under mitt år där! Jag bodde ju visserligen en tid i Quito till att börja med, men sedan var jag enbart i allra nordligaste delen – bland vulkanerna och vid kusten i Esmeralda. Ingen djungel, inte Guayaquil och heller inte Galapagos – denna gång. Men precis som du skriver, get Ecuador mersmak och jag inser att jag har mycket kvar att upptäcka i det lilla landet!

1. Profilbild för Cathinka

Det finns verkligen häpnadsväckande mycket att se och uppleva i Ecuador! Konstigt att det inte är ett större turistland för det är ju dessutom rätt lätt att resa. Den där tågresan lockar verkligen…

3. Profilbild för Fantasy Dining

Underbara bilder (som vanligt). Känns som ett otroligt exotisk resmål. Synd att ni hade lite otur, så blir det ju tyvärr ibland.

1. Profilbild för Cathinka

Tack Maria! Så är det ibland men det blev en bra resa ändå.

4. Profilbild för Renates Reiser

For en spennende reise! Det så ut som en fin første smak av Sør-Amerika, dette. Jeg rett og slett elsker de vakre bildene dine. Jeg drømmer om Ecuador selv, gjerne i kombinasjon med Colombia, så dette gav mersmak. 🙂 Synd dere hadde litt uflaks!

1. Profilbild för Cathinka

Tack Renate! Jo det var verkligen en resa som gav mersmak på Sydamerika. Lite motgång är bra då uppskattar man mer när det flyter på bra:)

5. Profilbild för Linda, resa medvetet

Vilken resa ni gjorde alltså! Känner exakt samma som dig med Galapagos – coolt men så mycket annat att göra först. Tack för länk

1. Profilbild för Cathinka

Varsågod? så många saker man vill göra så en prioritering är nödvändig. Det finns förhoppningsvis en nästa gång.