Roadtrip i Baskien

Roadtrip i Baskien & Navarra – Spanien

Det är dags att knyta ihop säcken för höstens roadtrip med ett samlingsinlägg med hur den egentligen såg ut. Vår roadtrip i norra Spanien blev precis det vi ville, god mat, gott vin och en massa berg. Under åtta dagar körde vi runt i en del av Spanien vi verkligen tycker om. En del som bjuder på storslagna vyer och mysiga små städer, förutom då all god mat och gott vin.

Jag har redan skrivit en hel del från den här roadtrippen men här kommer ett mer praktiskt inlägg med rutt och boenden. Vi kortade ner resan med en dag då vår lille pudelprins blev sjuk och vi ville inte lämna honom hos hundvakt innan vi visste att han var ok. Från oss här i Algarve till norra Spanien är det ca 100 mil att köra, en lång men görbar dagskörning.

Vi börjar med att strosa i San Sebastian

Det blev som sagt bara en dag här istället för två men eftersom vi har varit här tidigare kändes det helt ok. I en av världens Guide Michelin tätaste städer hade vi försökt få bord på dylik men på grund av den korta framförhållningen lyckades vi inte. Det gjorde inte något alls faktiskt. Som första stopp i Spanien ville vi frossa i tapas och små tapasrestauranger finns det gott om i denna vackra stad.

Boende: 2 nätter på Abba San Sebastian Hotel, Frantzia Pasealekua 4. Bra läge, fräscht, trevlig personal.

Längs snirkliga vägar mot berg med flippar & floppar

Vi lämnar San Sebastian för ett kort stopp i Hondarribia. I guideböckerna har vi läst att det är lite av ett måstestopp om man, som vi, är i närheten. Vi är ganska oförstående till detta när vi strosar på halvtrött huvudgata och heltrött strandpromenad. Vi bestämmer oss för att lämna ganska fort. När vi kör därifrån ser vi att vi nog missat det som är hela grejen, det ser ut att finnas en äldre del uppe på en sluttning… Jaja det får helt enkelt bli nästa gång.
Från Hondarribia kör vi mot Saint-Jean-de-Luz för vem vill inte äta lunch i Frankrike. Allt det vi inte hittade i Hondarribia finns här, som charm & trevliga restauranger. Det blir en god moules frites till lunch innan vi åter styr mot Spanien och dagen mål Pamplona.

Distans: Vi kör ca 17 mil.

Så promenerar vi planlöst i Pamplona & passerar genom Pyrenéerna

Vi har tre hela dagar här. Stoppet i Pamplona är tänkt som en bra utgångspunkt till att utforska Pyrenéerna. Det är det också men framförallt är Pamplona en väldigt trevlig stad.

Dag 1: Vi tar oss upp i bergen norr om Pamplona och blir väldigt förtjusta i Ochagavía som är en mycket mysig alpby. Vidare erbjuder utsiktsplatsen på toppen på väg mot Selva De Irati på en magnifik utsikt men hu vad det blåser hårt och kallt. Fin skogsvandring nere i dalen mot dammen.
Distans: vi kör ca 20 mil denna dag.

Dag 2: Tillbringar vi med att planlöst promenera runt i Pamplona.

Dag 3: Vi vill ha mer berg, högre berg & kargare berg så vi kör till Candanchú som ger oss precis det. Den byn är dock helt nedslängd, troligtvis bara öppen under vintersäsong. I grannbyn Canfranc-Estación är det öppet. Vi konstaterar att det inte hade varit dumt med ett par nätter här för att tillfullo kunna njuta av bergen. Tågstationen håller på att omvandlas till 5 stjärnigt hotell. Åker gärna tillbaka när det är färdigt:)
Distans: Nästan 30 körda mil.

Boende: 4 nätter på Pamplona Catedral Hotel, C. Dos de Mayo 4 – suveränt läge, trevlig personal men lite tråkiga rum.

Söderut genom stenöken vi kör

Det är det här jag älskar med att göra en roadtrip, möjligheten till en liten omväg. Att en transportsträcka kan bli ett äventyr. Det blir inte alltid rätt och inte alltid helt bra men en upplevelse rikare blir man. Just den här omvägen blev dock bra på alla sätt och vis till slut. En omväg via stenöken Bardenas Reals. Vilket ställe denna stenöken är! En galet surrealistisk plats som du inte får missa om du är ute på vift i dessa krokar.
Distans: Ca 20 mil

Läs mer:

Bardenas reals

Vi ranglar fram i Rioja

Det blir några dagar med väldigt mycket vin, gott vin. En riktigt trevlig överraskning är den lilla byn Lagardia som vi har valt att bo i här i Rioja. Den är inte stor bara några vinglande gränder innanför pampiga stadsmurar men ack så charmig. Kan varmt rekommendera ett stopp här. Vingårdar vi besöker under dagarna är var Bodega Muga, Bodegas Lecea, Bohedal, Ysios och till sist Marqués de Riscal.

Boende: 3 nätter på Hospederia De Los Parajes, Mayor Kaled 46, Laguardia – vårt trevligaste boende denna resa. Allt var bra.

Vår roadtrip i Baskien & Navarra via karta

Här ser du hur vår roadtrip gick:

Jag har sagt det förut och säger det igen, Spanien är ett synnerligen trevligt land att roadtrippa i. Nästan allt är bra förutom deras vägkrogar som definitivt har ett och annat att önska sig… Nästa Spanien-roadtrip får nog bli till Andalusien igen som är en annan favoritdel av vårt grannland.

Må gott och lev väl! // Tinka

Följ, följ, följ På vift på FB! Genom att prenumerera får du info om nya direkt i den mailkorg. Det gör du genom att anmäla dig här bredvid (eller nedan om du läser på mobilen). Du hittar mig även på Instagram med resebilder och vardagsstories. Själv följer jag mina favoritbloggar via Feedly, kanske något för dig?